~オリエンタルダンスに対する社会的評価を変えようと努力し続けている人~アナヒッド・ソフィアンの半生記1

先日の投稿「ベリーダンスブームの陰の立役者」に登場したわが師、アナヒッド・ソフィアンの半生記を振り返るにあたって、今回は彼女のプロフィール紹介をしたいと思います。

アナヒッドの功績はなんといっても、「ナイトクラブの踊り」だったオリエンタルダンス※(注)を舞台芸術へと引き上げたことです。1960年代から現在まで第一線で活躍してきた彼女の足取りをたどっていきます。

****************

アナヒッドは1960年代から中東の舞踊に関心を持って踊りはじめ、現在この分野で最も多才で革新的なアーティストの1人として国際的に認められています。 彼女はニューヨークや海外で中東のダンサー、ミュージシャン、コミュニティを生で観察してこの踊り習得していきました。
アナヒッドはオリエンタルダンスをナイトクラブからコンサートステージ上の踊りへと進化させたパイオニアの一人です。 彼女は近代美術彫刻庭園、国連、ブロードウェイのウリス劇場、カーネギーホールなどの大舞台でソリストとして踊り、また自身のカンパニーを率いて公演しました。アナヒッドはセントラルパークのデラコルテ劇場で開催されたニューヨークダンスフェスティバルに初めて出演したオリエンタルダンサーであり、またニューヨークのタウンホールで行われた中東フェスティバルを含む多くの公演を監督しています。そして、彼女のカンパニーはリンカーンセンターにある舞台芸術図書館においてこの10年もの間定期公演を行っています。

アナヒッドは1972年にニューヨークにスタジオを設立し、中東地域のスタイル、振付、即興、ダンスのための音楽とリズムを教え、衣装制作のワークショップも行っています。また、数年前から、ニューヨーク大学のワールドダンス科を指導しています。

※(注) アナヒッドは「ベリーダンス」という言葉には下品なイメージが伴うこと、また、ベリー(腹部)だけでなくすべてのパーツを使うという意味でも正確さを欠く、という理由で「オリエンタルダンス」「ミドルイースタンダンス」という言葉を使っています。ですので、彼女の意思を尊重して本連載では「ベリーダンス」に代わり、「オリエンタルダンス」または「ミドルイースタンダンス」という言葉を使わせていただきます。

【編集後記】
本文中に登場する、1976年にデラコルテ劇場で開催されたニューヨークダンスフェスティバルでのアナヒッドのパフォーマンス映像を私は実は彼女に見せてもらったことがあります。優雅に流れるような、哀愁に満ちたベールワーク、リズミカルなシミーと軽快なステップとジル、激しくもあり、抒情的でもあるフロアワーク…どれだけ感動し、鳥肌が立ったことか。(後から聞いた話ですが、彼女の膝は長時間にわたるフロアワークで血だらけになっていたそうです。)この公演によってオリエンタルダンスの芸術的価値が認められ、その翌年からは同フェスティバルにおいてオリエンタルダンサーの出演が続くようになりました。まさしく、当公演はオリエンタルダンスに対する社会的評価の変化の一つの重要なきっかけとなったのでした。

【お断り】
本連載で引用しているテキストおよび写真はアナヒッド・ソフィアンの許可を得て使用しています。無断転載は固くお断りいたします。

Anahid Sofianの公式サイトはこちら→ http://www.anahidsofianstudio.com/

********************

This time, I would like to introduce Profile of Anahid Sofian.
Anahid’s achievement is that raising Oriental dance* which was “dance of the night club”, to performing arts. From the 1960’s to the present, she has been active in the front line as a successor of this beautiful dance form.

In the Sixties, Anahid’s interests turned to dances of the Middle East and she is internationally recognized as one of the most versatile and innovative artists in the field. Self-trained by observing and working with the Middle Eastern dancers, musicians and communities in New York and abroad, Anahid was one of the pioneers in taking Oriental Dance out of the nightclub and onto the concert stage. She has performed both as soloist and with her company in such mainstream venues as The Museum of Modern Art Sculpture Garden, the United Nations, the Uris Theatre on Broadway and Carnegie Hall, and was the first oriental dancer to be accepted into the New York Dance Festival at the Delacorte Theatre in Central Park. She has also been hired to curate numerous performances including the Middle Eastern Festivals held at Town Hall in New York, and for ten years her company performed regularly at the Lincoln Center Library for the Performing Arts.

Anahid established her studio in New York in 1972, where she offers instruction on regional styles, choreography, structured improvisation, costume making workshops, and music and rhythms for the dance.
For several years now, she has been teaching for the World Dance Dept. at New York University.

*Anahid says that the word “belly dance” is accompanied by a vulgar image, and because it lacks precision in terms of using not only belly but all parts of one’s body, she prefer using “Oriental dance” or “Middle Eastern dance”. So, respecting her will, I also use the word “Oriental dance” or “Middle Eastern dance” instead of “belly dance” in this series.

【Editor’s Note】
I actually had seen the  video of her performance in at the Delacorte Theatre at the New York dance festival held in 1976. Elegantly flowing, sometime melancholy veil work, rhythmic shimmy and light steps with zills, intense and lyrical floor work … how much I was moved! (Later, I heard that her knees had full of blood due to the long and hard floor work.) This performance has recognized the artistic value of oriental dance, and the following year other oriental dancers appeared on the stage. Indeed, this show was the one of the important scene when Anahid  elevated attitudes towards the dance.

Texts and pictures quoted in this series are used with permission of Anahid Sofian. Unauthorized reprint is strictly prohibited.

Anahid Sofian’s official site → http://www.anahidsofianstudio.com/